طرح توجیهی تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج سال 1402 (word+pdf)

جهت تهیه طرح توجیهی تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج سال 1402 با برآورد هزینه و درآمد و سود و با گزارش کامفار با ما تماس بگیرید . ضمنا جهت مطالعه در باره صفر تا صد تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج و دانلود طرح تیپ تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج روی لینک آخر صفحه کلیک نمایید.


در طرح توجیهی تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج چه می خوانیم ؟


در این قسمت محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید کنسانتره آب هویج را معرفی می نماییم . هویج محصولی است که دارای املاح معدنی بوده و همچنین تصفیه کننده خون ، ضد عفونت معده ، ضد عفونت روده ، ضد کم خونی و .... می باشد . آب هویج که یکی از فراورده های هویج است یک مکمل غذایی می باشد . در واقع غنی ترین منبع ویتامین قابل تصور آب هویج می باشد . همانطور که در طرح توجیهی کنسانتره آب هویج موجود است ، کنسانتره آب هویج از هویج های سالم تولید می شود .

 در واقع کنسانتره آب هویج تغلیظ شده است که پس از بسته بندی در بشکه های استیل منجمد خواهد شد . از کنسانتره آب هویج برای رنگ دهی و طعم دهی به آبمیوه ها استفاده می شود . برای واردات کنسانتره آب هویج از شماره تعرفه گمرکی 3009 استفاده می شود . با توجه به رشد جمعیت ، گرم تر شدن هوا ، افزایش تعداد دانشجویان و دانش آموزان ، مضرات نوشابه های گاز دار و ... ، میزان مصرف آبمیوه در بین افراد جامعه رشد چشمگیری داشته است .

 به علاوه از آنجایی که هویج همیشه در دسترس نمی باشد و امکان نگهداری آن به صورت تازه برای همیشه وجود ندارد ، تولید کنسانتره آب هویج بهترین کار برای استفاده همیشگی از این محصول و عرضه آن می باشد . استاندارد شماره 7425 مرتبط با محصول مورد بررسی در طرح توجیهی می باشد . برای واردات کنسانتره هویج محدودیت خاصی وجود ندارد . هویج از نظر تغذیه و اقتصادی ، یکی از انواع سبزیجات مهم در دنیا می باشد .

 کشور های چین ، آمریکا ، روسیه ، لهستان و ژاپن از عمده تولیدکنندگان هویج هستند . همچنین کشور های هنگ کنک ، ژاپن ، کره ، مالزی ، عربستان ، سنگاپور ، و امارات متحده عربی از عمده مصرف کنندگان هویج هستند .

با عنايت به اينكه در حال حاضر تكنولوژي و دستگاههاي توليد كنسانتره آب هويج در كشور وجود ندارد و با توجه به موجود بودن هويج بعنوان ماده اوليه توليد ، لذا در مرحله اول بايستي در زمينه توليد كنسانتره آب هويج سرمايه گذاري انجام گردد و نيز با توجه به ظرفيت هاي كارخانجات بسته بندي آب ميوه در داخل كشور ، در حال حاضر با خريد كنسانتره آب هويج ميتوان آن را بصورت آب هويج توليد و بسته بندي و وارد بازار فروش نمود .

 با توجه به فوائد زياد آب هويج بايستي آگاهي مصرف كننده را زياد نمود و فرهنگ سازي لازم انجام گرفته و سپس بصورت آب سبزي (آب ميوه) خالص و يا مخلوط با ساير ميوه ها وارد سبد كالاي مصرفي خانوارها نمود .


کد های آیسیک ذکر شده در طرح توجیهی تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج به شرح زیر می باشند :


  • آب هویج : 15131731
  • پودر هویج : 15311512
  • خلال هویج سرخ شده : 15131473
  • مربای هویج : 15121316
  • مارمالاد هویج : 15131462
  • شوریجات : 15131210
  • ترشیجات : 15131230

لینک دانلود طرح توجیهی تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج در انتهای همین صفحه قرار داده شده است .


قيمت جهاني و داخلی آب هویج


قيمت آب هويج ارگانيك با برند Biona با حجم 750 ميلي ليتر قيمت 95/1 يورو   قيمت آب هويج با حجم 500 ميلي ليتري   26/2 يورو (حالت ارگانيك)  قيمت آب هويج با برند Eden و با حالت ارگانيك  28/2 يورو  

قيمت آب هويج با حجم يك و نيم ليتري با برند Sandora  به قيمت 49/2 دلار  

در داخل كشور معدودي از شركتها از آب هويج بازسازي شده از كنسانتره آب هوبج بصورت تركيبي در آب ميوه ها يا بصورت جداگانه استفاده مي نمايند .  

آب ميوه هاي شركت تكدانه با بسته بندي تتراپك با درب پيچي (recap) شامل مخلوط آب پرتقال – هويج خالص بدون شكر و نيز آب هويج خالص بدون شكر در حجم يك ليتري مي باشد . شركت دشت نشاط با برند نونا  مخلوط آب سيب- هويج را در بسته بندي 250 گرمي و آب هويج 1000 گرمي را ارائه نموده است .  

كالاي جايگزين آب هویج و کنسانتره آب هویج ، استفاده از آب ميوه جات و آب سبزيجات ديگر و نيز استفاده از ميوه جات و سبزيجات و خود ميوه هويج مي باشد تا نيازهاي بدن به موارد فوق الذكر را تامين بنمايد و در اين مورد مخلوط آب ميوه جات با همديگر يا آب ميوه جات مخلوط با آب سبزيجات جانشين مناسبي براي اين منظور مي باشد . ولي استفاده از آب هويج به منظور تامين اهداف ذكر شده در مورد خواص هويج از اولويت و اهميت خاصي برخوردار است .  

بخشی از مطالعات بازار کنسانتره آب هویج (اطلاعات این مقاله قدیمی میباشد و صرفا جهت ارزیابی تقریبی در اختیار علاقه مندان قرار داده شده است)  :

با عنايت به اينكه از آب هويج به عنوان سبزي(آب ميوه) طعم دهنده در تركيب با آب ميوه هاي ديگر استفاده مي شود و همراه با آب گوجه فرنگي و آب كرفس بصورت تركيبي نيز استفاده ميگردد و در اكثر آمارها، بصورت آمار آب سبزيجات ذكر ميگردد و آمار توليد جداگانه ندارد .  

 كشور چين بزرگترين توليد كننده غذاهاي تهيه شده از هويج است و بدين منظور مركزي را ايجاد نموده است (CAS Hi-tech industrialization ) اين مركز بر استفاده از تكنولوژيهاي پيشرفته و بازاريابي محصولات هويج انرژي خود را متمركز نموده است . محققان چيني طرحهايي را براي استخراج مواد مغذي مفيد به منظور حفظ مجراي گوارشي انسان از هويج در دست اجرا دارند. ميزان ميانگين استخراج براي اين مواد مغذي از هويج 20 درصد است كه با تكنولوژي هاي جديد ، توليدكنندگان بايستي تا ميزان 50 درصد دسترسي پيدا نمايند . مركز توسعه كارش را آب هويج و بستي هويج شروع نموده كه انتظار مي رود كه در آينده نزديك با محصولات ميوه اي سهم بيشتري را در بازار كسب نمايد. اين مركز در هر روز 2000 تن هويج تازه را فرآيند مي نمايد كه آنرا به كنسانتره آب هويج در آب هويج تبديل مي نمايد .  

كمپاني Xingiang  Hop  در منطقه ويژه اقتصادي در استان گوانگ دونگ در جنوب چين خط توليد آب هويج و كنسانتره آب هويج را با استفاده از تكنولوژي ايتاليايي ايتاليايي از شركت Berducci به ارزش سرمايه گذاري كلي 5/7 ميليون يوآن با ظرفيت ساليانه 150 هزار تن نوشيدني آب هويج و 5060  تن كنسانتره آب هويج ايجاد مي نمايد.  

در سال 2005، حجم آب ميوه ها و آب سبزيجات تا 30 ميليون تن بود كه سهم چين تنها 4% بود. در سال 2006،    6/5  ميليون دلار آب ميوه و آب سبزيجات در چين به ارزش7 ميليون دلار فروخته شد.و در مقايسه با سال 2001 ،از نظر حجمي 187 در صدو از نظر ارزش پولي 157 درصد افزايش مصرف را نشان ميدهد. 

 مصرف سرانه آب ميوه و آب سبزي در چين خيلي پايين مي باشد ، از 4/3 ليتر در سال 2005 به 8 ليتر در سال 2008 رسيد و ميانگين جهاني 5/1 ليتر مي باشد .  

 بر اساس گزارش شركت Global industry Analysis  بازار جهاني آب ميوه و آب سبزيجات در سال 2010 در رقم حدودي 53 بيليون ليتر قرار مي گيرد و اين رشد به علت تمركز در روي هدفهاي سلامتي و   تغذيه اي مي باشد . در صنعت نوشيدني ها، آب ميوه ها بخش بسيار رقابتي را تشكيل مي دهند . مصرف سرانه آب ميوه ها به علت آگاهي از اهميت عادتهاي غذايي سلامتي و تغذيه اي از رشد سريعي برخوردار است . كاهش

مصرف نوشابه هاي الكلي و هدايت به سوي نوشابه هاي غير الكلي مثل آب ميوه هاي غني شده با ويتامين ها ، محبوبيت آب ميوه هاي غني شده با فيبر ، كلسيم ، ويتامين ها ، به ميزان فروش در بازار فشار مي آورد .  

آمريكاي شمالي و اروپا بازارهاي هدف هستند ، و در حدود 60 درصد را تشكيل مي دهند و حداكثر رشد از حوزه آسيا – اقيانوسيه مي باشد . و سريعترين بازار رشد را دارند و در اين راستا بازار اروپا در سال 2010 به رقم 3/11 بيليون ليتر خواهد رسيد و در بازار آب سبزيجات در سال 2010 آمريكا 492 ميليون ليتر را توليد خواهد نمود .  

طعم ، قيمت ، و برند ، عوامل ضروري موثر در تصميم خريد مشتريان خواهد بود . در ايران بر اساس گزارش سالانه اداره كل اطلاعات و آمار وزارت جهاد كشاورزي ، متوسط توليد سالانه آب هويج در پنج ساله اخير 186 هزار تن و ميزان ضايعات آن قريب به 55  هزار تن است . اين محصول در تمام طول سال قابل دسترسي بوده و بر اين اساس بعنوان ماده اوليه ايكه مي تواند از توقف توليد بعلت فصلي بودن جلوگيري نمايد .

 كشور يونان برخي ازواريته هاي اساسي هويج را توليد مي نمايد بنابراين يونان يكي از توليد كنندگاه با كيفيت آب هويج است .بعلاوه آب هويج يوناني يكي از سالمترين و نيز بزرگترين محصول بسته بندي شده با درصد بالاي ويتامين E مي باشد. آب هويج زياد در يونان مصرف نمي شود اما در سالهاي اخير آن به بازارهاي بين المللي راه يافته است .


معرفی دكانتورهاي مورد استفاده براي تولید و بسته بندی آب هويج !


به خاطر اينكه هويج و آب هويج خيلي فساد پذير هستند ، فرآيند پرس كردن رايج، هميشه جوابگوي كيفيت مدرن فرآيند نيست و ثابت شده كه دكانتورها براي توليد آب هويج خيلي موثر هستند.

هويج هاي شسته و انبار شده بوسيله آسياب چكشي بصورت ذرات درشت خرد مي شود ، سپس تا 85-80 درجه سانتيگراد حرارت داده شده و بصورت ريز بوسيله آسياب كلوئيدي خرد مي شود. بطور مستقيم بعد از خرد كردن ريز، از دكانتور براي جداسازي تفاله هويج و آب هويج استفاده مي شود.

 براي فرآيند خرد كردن سرد ، قسمتي از آب ميوه گرم بايستي بداخل محفظه مش زير آسياب چكشي گردش داده بشود تا مطمئن شويم بداخل مراحل حرارتي بصورت يكنواخت جريان مي يابد.  

فرآيند آنزيمي براي مش هويج با استفاده از مخازن همزن دار و مراحل هيتر و همينطور واحد تزريق براي افزايش راندمان استفاده مي شود.

فرآيند بعدي در جريان خرد كردن ريز، استفاده از هموژنايزر است كه البته در برخي اوقات استفاده ميشود در حاليكه در تكنولوژي پرس كردن متداول، تا حدي درجه درشتي خرد كردن مورد نياز مي باشد. در سيستم جديد، دكانتور قادر به فرآيند جداسازي ذرات ريز به مقدار زياد مي باشد. اين بدين معني است كه دكانتور تعداد زيادي محتويات باارزش مانند بتاكاروتن را استخراج مي نمايد.

كاروتنوئيدهاي هويج دركروموپلاست ها پيدا ميشوند. بسته به درجه رسيدگي هويج ، كاروتنوئيدها در شكل ساختمانهاي كرسيتالي وجود دارند.

به علت استخراج زياد كاروتنوئيدها، آب ميوه حاصل از دكانتور رنگ پيگماني قوي تري نسبت به آبميوه حاصل از عمل پرس كردن دارد و تفاله آن نيز رنگ كمتري دارد.

بخشی از کیفیت آب هويج بوسيله ميزان كاروتن آن مشخص مي شود. بسته به نوع ويژه آن ، غلظت ها بين 3 تا 16 ميلي گرم كاروتن در هر 100 گرم وزن هويج تازه متغير است ، مابين همه كاروتنوئيدها ، بتاكاروتن بيشترين مقدار را بخود اختصاص مي دهد (60 تا 90 درصد كل كاروتن ).

از نظر تغذيه اي بتاكاروتن در شكل پيش ساز ويتامين A و آنتي اكسيدان طبيعي اهميت دارد كه مكانيسم زنجيره راديكالي را تخريب مي نمايد و بنابراين از تشكيل راديكالهاي آزاد جلوگيري مي نمايد.  

مزيت فني بعدي استفاده از دكانتور ، مقدار پوره در آب هویج است كه مي تواند بطور مستقيم تنظيم شود. آب ميوه هاي تجاري عموما با ميزان پوره ما بين 2 تا 15% (حجمي) فروخته مي شوند.

اگر تكنولوژي پرس كردن رايج برای تولید آب هویج استفاده شود ، پوره ی آن باسيتي در فرآيند جداگانه توليد بشود و در فرآيند آنزيمي قرار بگيرد و سپس به آب هویج افزوده بشود .


فرایند تولید ، مواد اولیه و ساختمان های مورد نیاز جهت اجرای این طرح توجیهی تولید کنسانتره آب هویج :


فرایند تولید که در طرح توجیهی تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج توضیحات کامل آن آمده است شامل مراحل زیر است :

  1. دریافت – شستن و جداسازی
  2. پوست گیری به وسیله بخار و برس زدن
  3. ( خرد کردن – مش کردن ) خمیر کردن
  4. پختن
  5. پرس کردن آب میوه
  6. تغلیظ با مدل Flash term
  7. استریلیزاسیون (stril flash )
  8. پرکنی آسپتیک مد ( Thousand Aseptivc Filler-T.A.F )

مواد اولیه اشاره شده در طرح توجیهی تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج در ذیل آمده است :

  • کنسانتره آب هویج
  • اسید سیتریک
  • کارتن
  • شکر

ساختمان های مورد نیاز که در طرح توجیهی تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج دیده شده به شرح زیر است :

  • ساختمان اداری
  • سالن تولید
  • انبار مواد اولیه
  • انبار محصول
  • آشپزخانه
  • رخت کن و نمازخانه
  • سرویس ها
  • ساختمان نگهبانی

دانلود فایل آرشیوی طرح توجیهی تولید و بسته بندی کنسانتره آب هویج